"Never waste a good crisis", aldus Winston Churchill. Oftewel, benut de kansen van een moeilijke situatie. Dat is precies wat onderzoeker Saskia doet!

Wat doe je als je onderzoek door de Coronacrisis niet meer kan doorgaan op de manier zoals je het bedacht had? Onderzoeker Saskia en haar collega’s bedachten een oplossing waardoor hun onderzoek nóg groter werd!

Het effect van iets nieuws leren op je hersenen

Saskia Nijmeijer
Onderzoeker Saskia Nijmeijer

Saskia en haar collega’s van het UMCG Groningen en Rijksuniversiteit Groningen bestuderen de effecten van iets nieuws leren op je hersenen in hun studie Langer cognitief gezond .

In hun onderzoek bieden ze kosteloos taal- en muziekcursussen en creatieve workshops aan. De cursussen vonden plaats in Groningen-stad.

Via Hersenonderzoek.nl vonden ze deelnemers die wilden deelnemen aan hun studie. Vanuit Drenthe, Friesland en Groningen reisden mensen om de week naar Groningen-stad om deel te nemen aan hun cursus of worksop. Dat hield op toen het Coronavirus zijn intrede deed in Nederland.

Online deelnemen aan een taal- of muziekcursus

Man werkt op tablet en laptopSaskia en haar collega’s besloten pijlsnel om de cursussen digitaal aan te bieden. En dat betekent dat nu mensen uit heel Nederland kunnen deelnemen aan haar onderzoek!

Waar wij eerder mensen uitnodigden die op reisafstand wonen van de cursuslocaties, kunnen we nu inschrijvers uit heel Nederland voor Saskia’s onderzoek uitnodigen.

Geheugenklachten en niet zo goed in Engels?

Momenteel is ze op zoek naar mensen met een specifiek profiel:

  • Mensen met geheugenklachten, zónder dementie,
  • tussen de 65 en 85 jaar,
  • die Nederlands als eerste taal spreken en geen taal andere taal dan Nederlands spreken in het dagelijks leven,
  • niet zo goed zijn in het spreken en begrijpen van Engels,
  • en in de afgelopen 20 jaar niet of weinig op een muziekinstrument hebben gespeeld.

In totaal kunnen 30 mensen deelnemen. Er zijn nog een paar plekken over.

Interesse in deelname?

Eind juni gaat het onderzoek van start. Wij nodigen eind mei en begin juni groepjes mensen uit die staan ingeschreven bij Hersenonderzoek,nl én in het profiel passen, tot dat Saskia voldoende mensen heeft gevonden.

Heeft u al een profiel aangemaakt? Mogelijk heeft u al een uitnodiging ontvangen voor dit onderzoek en de uitnodigingsmail gemist. U kunt al uw uitnodigingen voor onderzoek terugvinden op uw persoonlijke pagina via mijn.hersenonderzoek.nl.

Staat u nog niet ingeschreven? Schrijf u dan in en maak vrijblijvend een profiel aan. U ontvangt dan per e-mail uitnodigingen voor onderzoeken waarvoor u in aanmerking komt, op basis van uw profiel. U kunt per onderzoek beslissen of u zich aanmeldt.

Hoe kan iets nieuws leren je hersenen gezond houden?

Man speelt gitaar

Saskia en haar team willen begrijpen hoe het leren van nieuwe vaardigheden – zoals het leren spelen van een muziekinstrument of het ontwikkelen van creativiteit – de hersenen beïnvloedt en of het de stemming en het denkvermogen kan verbeteren.

Daarnaast willen ze nagaan wat de effecten daarvan zijn op langere termijn, of leren het brein langer gezond kan houden.

Dat is belangrijk omdat steeds meer mensen vanwege ouderdom te maken krijgen met cognitieve achteruitgang. We worden in Nederland namelijk steeds ouder. Hoewel de meeste mensen in goede gezondheid ouder worden, heeft een groot deel van de ouderen last van somberheid of geheugenklachten.

Ook op latere leeftijd helpt het om iets nieuws te leren

Geheugenklachten kunnen een risicofactor zijn voor toekomstige cognitieve achteruitgang, zoals bijvoorbeeld dementie. Daarom is het belangrijk om manieren te vinden die de cognitie verbeteren of verdere achteruitgang kunnen voorkomen.

Man fotografeert met cameraEerder onderzoek lijkt erop te wijzen dat actief zijn – ook op latere leeftijd – positieve effecten kan hebben op cognitie en stemming. Zo lijken het volgen van een cursus digitale fotografie, puzzelen en het doen van hersenspelletjes op de computer een positieve invloed te hebben.

Geschrift van verschillende talenDaarnaast heeft ander onderzoek aangetoond dat tweetaligheid, het spelen van een instrument en artistieke activiteiten beschermende factoren kunnen zijn tegen dementie en cognitieve stoornissen.

In dit volledig digitale onderzoek van UMCG Groningen en Rijksuniversiteit Groningen testen de wetenschappers wat de effecten zijn de van verschillende cursussen: draagt het leren van complexe vaardigheden  bij aan een gezonde cognitie van de deelnemers?