Slaap en emotioneel geheugen

De belangrijkste herinneringen

Als je vandaag iets leert en vannacht goed slaapt, is de kans groot dat je het morgen beter kunt! Dat geldt zowel voor je motorische vaardigheden (bewegingen maken) als je geheugen.

Dat komt onder andere doordat je brein gedurende de slaap de belangrijke en onbelangrijke herinneringen van elkaar scheidt. Alleen de belangrijke dingen worden voor langere termijn opgeslagen.

Je hippocampus

In eerste instantie verzamelen je herinneringen zich als het ware in je hippocampus. Van die hersenstructuren heb je er twee. Ze zitten ongeveer ter hoogte van je oren aan beide de kanten van je hersenen. Ze lijken qua vorm een beetje op een zeepaardje. Vandaar dat ze de naam hippocampus hebben gekregen.

De hippocampus is nogal flexibel – ook wel plastisch genoemd: hij kan informatie bijschrijven en overschrijven. Zodra duidelijk is welke informatie van belang is om voor de lange termijn te bewaren, wordt die verplaatst naar andere gebieden van je brein en daar opgeslagen. Dat proces heet consolidatie.

De scherpe kantjes er vanaf

Als je gedurende de dag iets emotioneels meemaakt, wordt je limbisch systeem geactiveerd; een circuit in de hersenen dat onder andere bestaat uit de amygdala. Die hersenkern ligt iets dieper in de hersenen en fungeert als een soort sirene.

De REM-slaap speelt wel een belangrijke rol bij je emotioneel geheugen, want tijdens deze slaapfase wordt die kern minder actief. Dat zorgt voor de afname van je emotie van de herinnering. Tenminste, áls je een rustige REM-slaap hebt. Zo niet, dan blijft je sirene actief en verwerk je de herinneringen en emoties minder goed.

Tijdens kwalitatief goede slaap worden je emoties dus zodanig verwerkt dat je met een scherpere blik kunt reflecteren. Emoties zoals angst, stress en schaamte bij bepaalde gebeurtenissen nemen af. De scherpe kantjes van je gevoelens gaan eraf.

Dat helpt je om met meer grip te reageren op wat er in je dagelijks leven gebeurt. Moeilijke beslissingen worden daardoor ook makkelijker. Daar komt de uitdrukking ‘er een nachtje over slapen’ dus vandaan.

Meer over slaapfases

Bij mensen met een rusteloze REM-slaap en een hyperactieve amygdala kunnen emoties juist versterken. Slechte slaap is dan ook de grootste risicofactor voor slapeloosheid en depressie. En andersom: en rusteloze REM-slaap en een hyperactieve amygdala zijn kenmerken van posttraumatische stressstoornis (PTSS), angststoornissen, depressie en slapeloosheid.

Dame op bed

Onderzoek naar leefstijl

Wil je aan de slag met je slaap? Overweeg dan of het FINGER-NL onderzoek iets voor je is. In deze studie werken onderzoekers uit heel Nederland samen om na te gaan of leefstijlfactoren zoals slaap, sociale interactie en voeding helpen tegen cognitieve achteruitgang.

Ze zijn nog op zoek naar deelnemers! Ben je tussen de 60 en 79 jaar? Schrijf je in! (Als je al een profiel hebt is dat niet meer nodig.) We nodigen je vrijblijvend uit als je in het profiel past dat deze onderzoekers zoeken.

Doe mee aan hersenonderzoek

Samen vinden we oplossingen voor hersenziekten als dementie, depressie, angst, Parkinson en MS.

Het formulier wordt verzonden. Het verwerken deze inschrijving kan tot een minuut duren. We vragen hiervoor uw geduld.

We respecteren uw privacy. De informatie die u met ons deelt, wordt vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in ons privacy statement.

Help mee aan hersenonderzoek

Ik doe mee