In Nederland en ook daarbuiten worden mensen steeds ouder. Niet iedereen bereikt een hoge leeftijd zonder klachten. Sommige ouderen ervaren geheugenklachten. Deze geheugenklachten kunnen een risicofactor vormen voor toekomstige achteruitgang in het denkvermogen (cognitie) en stemmingsklachten.

Denkvermogen op peil houden

Daarom is het belangrijk om het denkvermogen zo lang mogelijk op peil te houden, te verbeteren of verdere achteruitgang te voorkomen. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) willen weten of het leren van nieuwe vaardigheden op oudere leeftijd invloed heeft op het geheugen, denkvermogen en stemming. De onderzoekers willen bepalen of leren op oudere leeftijd ook op langere termijn helpt om de hersenfunctie gezond te houden.

De positieve effecten van iets nieuws leren

Eerder onderzoek lijkt erop te wijzen dat actief zijn op latere leeftijd positieve effecten kan hebben op het denkvermogen en de stemming. Bijvoorbeeld het volgen van een cursus digitale fotografie, puzzelen en het doen van hersenspelletjes op de computer. Ook is aangetoond dat het spreken van meerdere talen, het spelen van een instrument en kunstzinnigheid kunnen beschermen tegen dementie en cognitieve stoornissen.

Helpt iets nieuws leren ook op latere leeftijd?

In dit onderzoek kijken de onderzoekers wat er verandert in de hersenen van ouderen door het leren spelen van een muziekinstrument, het leren van een nieuwe taal en het leren van verschillende creatieve vaardigheden. De onderzoekers vergelijken het functioneren van de hersenen en het vermogen om je gedrag en gedachten aan te passen aan nieuwe, veranderende of onverwachte gebeurtenissen. Dit kan aanwijzingen geven over de effectiviteit van dergelijke cursussen bij het gezond ouder worden en over de klinische toepassing ervan.