Doe mee aan onderzoek. Samen vinden we de beste oplossingen voor fitte hersenen.

Ik doe mee

Deze invloed heeft sociaal contact op je hersenen

Een babbeltje in de winkel, even bellen met je zus of wandelen met een vriend: sociaal contact stimuleert je hersenen en houdt ze gezond.

Hier lees je wat er gebeurt in je brein als je interactie aangaat met anderen, hoe het helpt om je kans op dementie te verkleinen en welk onderzoek er nu is.

Doe mee aan hersenonderzoek

Meld je net als 25.985 anderen aan

  • Meedoen is geheel vrijblijvend
  • Blijf op de hoogte van onderzoek
  • Beslis per uitnodiging of je deelneemt

Interessante weetjes

  • Mensen die sociaal actief zijn hebben minder kans op dementie
  • 10 minuutjes sociaal contact heeft al een gunstig effect op je denkvermogen
  • Te weinig sociale interactie kan je brein doen krimpen

Sterkere verbindingen en nieuwe hersencellen

Door sociaal contact gaan je hersencellen nieuwe verbindingen met elkaar aan en worden de verbindingen die er al waren versterkt. Door die connectiviteit kunnen hersencellen en hersengebieden sneller en beter met elkaar communiceren.

In de hippocampus – een belangrijke hersenkern voor je geheugen – worden door sociaal contact zelfs volledig nieuwe cellen aangemaakt.

Slechts 10 minuutjes sociaal contact helpt je cognitief functioneren vooruit, waaronder je geheugen, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Dr. Kay Deckers van Universiteit Maastricht (betrokken bij bij het FINGER-NL onderzoek) tipt: “Vrijwilligerswerk is een mooie manier om nieuwe contacten te leggen en je hersenen fit te houden. Anderen helpen is dus ook goed voor jezelf!”

Schroom dus niet om af en toe nieuwe mensen te leren kennen. Juist die nieuwe ervaring doet je hersenen goed. Je bouwt daarmee aan een flinke voorraad nieuwe hersencellen die je beschermen tegen een ziekte als dementie waarbij op den duur steeds meer hersencellen afsterven.

Deze onderzoeken vind je waarschijnlijk interessant

Sociale contacten, slaap, voeding… Je leefstijl heeft invloed op je hersengezondheid.

De FINGER-NL onderzoekers zoeken mensen tussen de 60 en 79 jaar die met hun leefstijl aan de slag willen, om na te gaan of veranderingen in leefstijl ervoor kunnen zorgen dat je cognitief minder snel achteruit gaat. Meer weten? Klik op de afbeelding ➜

Age study

Onderzoekers van Universiteit Leiden kijken met online tests of subtiele veranderingen in gedrag iets kan vertellen over veroudering en de achteruitgang die daarmee gepaard gaat. Daarom kijkt deze studie onder andere naar typesnelheid (op de telefoon) en hoe dit verandert over de tijd.

Meer weten? Klik op de afbeelding ➜

CAFE-studie

We weten dat de stapeling van het amyloïd-bèta eiwit leidt tot beschadiging van de bloedvaten in de hersenen (ook wel cerebrale amyloïd angiopathie, CAA, genoemd), wat kan leiden tot geheugenklachten. Nu kunnen we CAA alleen met zekerheid vaststellen als mensen zijn overleden.

Om eerder te kunnen ingrijpen willen onderzoekers van het Radboudumc in Nijmegen methodes ontwikkelen waarmee we de eiwitstapeling al gedurende het leven kunnen aantonen.

SMARD

Mensen die eenmaal een depressieve episode hebben gehad, kunnen sneller een nieuwe depressie krijgen. Het SMARD onderzoek gaat na of we met behulp van apps kunnen herkennen of iemand dreigt terug te vallen in een depressie en of ze deze kans kunnen verkleinen met behulp van een hersentraining.

Meer weten? Klik op de afbeelding ➜

Man met depressie kijkt op smartphone

Log In studie

Waarom krijgen sommige mensen met kanker tijdens of na hun behandeling cognitieve problemen? Bijvoorbeeld met concentreren of het geheugen. Wat zijn de risicofactoren? En wat kunnen we eraan doen?

Wetenschappers van het Nederlands Kanker Instituut onderzoeken dit met behulp van  online tests. Ze zoeken hiervoor mensen zonder geschiedenis met kanker. Meer weten? Klik op de afbeelding ➜

Man werkt op laptop in het gras

Tip:
Combineer sociaal contact met andere factoren die goed zijn voor fitte hersenen:
bewegen, cognitieve stimulatie en ontspanning.

Dr. Kay Deckers,
vanuit Universiteit Maastricht
betrokken bij FINGER-NL

Je activeert je executieve hersenfuncties

Een mogelijke verklaring voor de aangroei en de versterking van hersencelverbindingen is dat je bij sociaal contact veel hogere hersenfuncties gebruikt. Dat klinkt ingewikkeld, maar is eigenlijk vrij praktisch. Ga maar na wat je doet als je het initiatief neemt om af te spreken:

Je stuurt je vriend Jaap een bericht om af te spreken. Jullie prikken een geschikt moment en besluiten die dag te gaan wandelen. je verrast hem en neemt een klein cadeautje mee naar de afspraak

Je hebt vooruitgedacht, gepland, opties afgewogen, beslissingen gemaakt, empathie getoond en je geheugen laten werken. Dit alles met aandacht en concentratie.

Ook tijdens de afspraak spelen geheugen en emotieverwerking een rol. Je blikt terug op mooie en verdrietige momenten die jullie samen hebben meegemaakt en je vraagt hoe het nu gaat met de hobby’s die Jaap onlangs weer opgepakt had. Handig, dat je daarvoor in je geheugen kan graven!

Al deze hogere cognitieve functies komen sneller aan bod als je regelmatig contact hebt met anderen – sneller dan wanneer je avond na avond in je eentje wandelt, leest of tv kijkt. Zeker als je verschillende mensen spreekt of nieuwe mensen ontmoet.

Leren van het omgekeerde:
onderzoek naar eenzaamheid

Om beter te begrijpen wat het effect is van sociale contacten op je hersenen, kun je ook kijken naar het omgekeerde: veel alleen zijn en eenzaamheid.

Interessante onderzoeken laten zien dat mensen die zich eenzaam voelen meer kans hebben op dementie. Daarnaast zijn er steeds meer aanwijzingen dat eenzaamheid samenhangt met het grootte en de structuur van de hersenen.

Meer over onderzoek naar eenzaamheid

 Quiz: hoe werkt jouw brein?

Sommige mensen laden op van een feestje waar ze nog bijna niemand kennen. Anderen krijgen juist energie van een wandeling met die ene fijne vriendin.

De hersenen van zowel introverte als extraverte mensen krijgen een oppepper van sociaal contact. Het stimuleert de hersencellen om nieuwe verbindingen aan te gaan en de bestaande verbindingen te versterken. In de geheugengebieden van je hersenen ontstaan ook nieuwe cellen.

Naar de test

Meedoen aan onderzoek naar sociale interactie

In de FINGER-NL studie werken onderzoekers uit heel Nederland samen om na te gaan hoe leefstijlfactoren zoals sociale interactie, slaap en voeding helpen tegen cognitieve achteruitgang.

Ze zijn nog op zoek naar deelnemers! Ze zoeken mensen tussen de 60 en 79 jaar die minimaal drie risicofactoren hebben voor cognitieve achteruitgang. Denk daarbij aan een hoge bloeddruk, familieleden met dementie, weinig beweging, een ongezond eetpatroon, diabetes et cetera.

Ik meld me aan

Doe mee aan onderzoek naar hersengezondheid

Het formulier wordt verzonden. Het verwerken deze inschrijving kan tot een minuut duren. We vragen hiervoor uw geduld.

We respecteren uw privacy. De informatie die u met ons deelt, wordt vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in ons privacy statement.