Doe mee aan onderzoek. Samen vinden we oplossingen voor hersenziekten.

Ik doe mee

Op deze manier helpt slaap dementie te voorkomen

Je hersenen fit houden is tot nu toe de beste remedie tegen dementie. Slaap speelt daarbij een belangrijke rol. Hier lees je:

  • wat slapen met je hersenen doet
  • welk onderzoek er plaatsvindt
  • tips om een goede nachtrust op te bouwen

Doe mee aan onderzoek

Meld je net als 25.985 anderen aan

  • Meedoen is geheel vrijblijvend
  • Blijf op de hoogte van onderzoeken
  • Beslis per onderzoek of je wil meedoen

Slaap je hersenen fit

Een nacht heerlijk slapen kan wonderen doen, niet? Je voelt je beter en bent scherper. Je kunt tegenslagen beter verwerken en hebt meer energie.

Ook op langere termijn heeft het een positief effect op je hersenen. Of eigenlijk andersom: een slechte nachtrust verstoort een aantal belangrijke processen in je hersenen, waardoor ze sneller verouderen. En dat zorgt dat je vatbaarder wordt voor dementie.

 

 

We slapen vaak wel lang genoeg,
maar niet goed genoeg.

Dr. Jurgen Claassen,
betrokken bij het leefstijlonderzoek FINGER-NL
vanuit het Radboudumc in Nijmegen

Weetjes over slaap:

  • Nederlanders slapen gemiddeld 7 uur en 12 minuten per nacht.
  • 63% is niet tevreden over haar/zijn slaapkwaliteit.
  • Slaap vindt vrij lokaal in je hersenen plaats. Zo kan de voorkant van je brein dieper in slaap zijn dan de zijkanten van je brein.
  • Tijdens slaap krimpen je hersencellen, waardoor vloeistof erom heen afvalstoffen kan afvoeren.

Deze onderzoeken naar slaap vind je waarschijnlijk interessant

FINGER-NL – Helpt beter slapen om je hersenen fit te houden en cognitieve achteruitgang te verminderen? Dat is één van de vragen die onderzoekers bestuderen in hun grootschalige, landelijke leefstijlonderzoek. Ze zoeken nog deelnemers tussen de 60 en 79 jaar! Doe je mee? Klik op de afbeelding ➜

Trauma en Slaap

Waarom ontwikkelen sommige mensen na een traumatische ervaring PTSS en anderen niet? En welke rol speelt slaap hierin?

Slapende vrouw

Het slaperige brein

Hoe verschillende de hersenen van gezonde mensen met die van mensen met overmatige slaperigheid?

Dit gebeurt er in je hersenen als je slaapt

Slaap zorgt niet alleen voor rust en herstel voor je lijf – het zorgt in je brein ook voor de verwerking en (re)organisatie van informatie. Bovendien worden tijdens je nachtrust schadelijke afvalstoffen afgevoerd.

Tijdens goede slaap worden de verbindingen tussen je hersencellen letterlijk versterkt. Daardoor wordt de communicatie tussen die cellen makkelijker en sneller. Dat heeft veel gevolgen, onder andere voor je geheugen en je emoties.

Hieronder lees je:

  • hoe slaap je geheugen en emoties beïnvloedt
  • wat er gebeurt in je brein tijdens de slaapfases
  • welke rol diepe slaap speelt bij de ontwikkeling van alzheimer

Je geheugen en emoties onder controle

Als je vandaag iets leert en vannacht goed slaapt, is de kans groot dat je het morgen beter kunt! Dat geldt zowel voor je motorische vaardigheden (bewegingen maken), als je geheugen.

Tijdens je slaap scheidt de hippocampus (zie afbeelding) belangrijke van onbelangrijke herinneringen. De belangrijke informatie wordt voor langere termijn elders in je brein opgeslagen.

Daarnaast haalt goede slaap de scherpe kantjes van emotionele herinneringen af. Emoties als angst, stress en schaamte verminderen, waardoor je er weer weerbaarder bent.

Meer over emotioneel geheugen

Het belang van je slaapfases

Voor kwalitatief goede slaap moet je per nacht een aantal slaapcycli ongestoord doorlopen. Je hebt vast al eens gehoord van de REM-slaap. Daarnaast heb je ook de non-REM-slaap (NREM).

Uit onderzoek blijkt dat bij mensen in de diepe slaapfasen het alzheimereiwit amyloïd in het brein daalt. Bij mensen die lichter slapen, en niet lang genoeg diepe slaap ervaren, blijkt het alzheimereiwit in het brein juist toeneemt.

 

Meer over slaapfases

Diepe slaap en het Alzheimereiwit

Ken je de uitdrukking ‘de uren voor middernacht tellen dubbel’? Die uitspraak gaat ervan uit dat je ruim voor middernacht naar bed gaat en verwijst vooral naar de diepe slaap. In de eerste vier tot zes uur van je slaap kom je namelijk een aantal keer in de diepere slaapfases.

Je hebt de diepe slaap nodig onder andere nodig voor het updaten van je geheugen en het afvoeren van schadelijke stoffen zoals het Alzheimereiwit amyloïd. In deze slaapfase krijgen je hersenen de meeste rust en is het herstelvermogen het grootst. Het is daarom ook belangrijk voor een goed functionerend immuunsysteem.

Dr. Jurgen Claassen van het Radboudumc geeft aan dat langdurig slecht slapen leidt tot een hoger risico op dementie. Dat komt steeds meer naar voren uit meerdere studies in meerdere landen.

Claassen: “We weten nog niet hoe ernstig en hoe lang slaapproblemen er moeten zijn voordat er effect is. Iedereen heeft natuurlijk wel eens een periode waarin zij of hij minder goed slaapt, maar gelukkig krijgt zeker niet iedereen dementie. Daarnaast weten we nog niet zeker of de behandeling van slaapproblemen het risico op dementie vermindert. Dat wordt nu onderzocht. Bijvoorbeeld in het FINGER-NL onderzoek.

Onderzoek laat zien dat mensen tien, twintig tot zelfs dertig jaar voordat dementie ontstaat aan hebben gegeven dat ze slecht slapen. In alle gevallen is het dus slim om voor een goede nachtrust te zorgen. Zeker vanaf middelbare leeftijd.”

  • Met deze tips kun je aan de slag om je slaapkwaliteit te verbeteren.

Ga aan de slag met je slaap

Het belang van slaap is duidelijk. In het FINGER-NL onderzoek werken onderzoekers uit heel Nederland samen om na te gaan of leefstijlfactoren zoals slaap, sociale interactie en voeding helpen tegen cognitieve achteruitgang en dementie.

Ze zijn nog op zoek naar deelnemers! Ben je tussen de 60 en 79 jaar? Schrijf je in! We nodigen je dan vrijblijvend uit als je in het profiel past dat deze onderzoekers zoeken.

Meer over FINGER-NL

Doe mee aan onderzoek naar hersengezondheid

Schrijf je in help mee om oplossingen te vinden voor dementie, depressie en andere hersenziekten.

Het formulier wordt verzonden. Het verwerken deze inschrijving kan tot een minuut duren. We vragen hiervoor uw geduld.

We respecteren uw privacy. De informatie die u met ons deelt, wordt vertrouwelijk behandeld zoals beschreven in ons privacy statement.